Wanneer je werkt binnen de ICT, heb je misschien de ambitie om door te groeien naar de functie als systeembeheerder. Dit wordt gezien als een waardevolle functie en veel ICT professionals hopen deze functie dan ook op een dag te mogen bekleden. Maar welke stappen moet je concreet zetten om als helpdesk medewerker door te groeien naar een systeembeheerder? Je leest het hieronder! Systeembeheerder word je niet zomaarOm te beginnen is het goed om je te realiseren dat je niet zomaar een systeembeheerder binnen de ICT (of IT) wordt. Hoewel het per organisatie kan verschillen, wordt het aangenomen dat er twee routes zijn naar de functie als systeembeheerder. De eerste route is het opdoen van veel ervaring binnen enigszins soortgelijke functies. Dit kan bijvoorbeeld via IT-detacheren of ICT-detachering. De tweede route is het behalen van een relevante bachelor, bijvoorbeeld op het hbo of aan de universiteit. Welke route je uiteindelijk ook bewandelt: het is praktisch bijna altijd van belang dat je beschikt over aanvullende certificeringen die laten zien dat jij een geschikte systeembeheerder bent. Over welke certificaten het precies gaat, verschilt per organisatie. Elke organisatie werkt namelijk weer met andere software en apparatuur. Gaandeweg dit artikel noemen we een aantal veelvoorkomende certificaten die relevant zijn. Doorgroeien vanuit de servicedeskVeel ICT’ers en IT’ers beginnen hun carrière door te solliciteren op IT vacatures voor de functie als servicedesk medewerker – eventueel via IT-detachering of ICT-detachering. Dit is een logische eerste stap. Wanneer je eenmaal servicedesk medewerker bent, ontvang je veel vragen van eindgebruikers. Je bent bezig met het verhelpen van storingen en andere problemen. Ondertussen leer je behoorlijk veel. Het is gebruikelijk dat servicedesk medewerkers een ITIL-certificaat en Windows (10) certificering behalen. Wanneer je aantoonbaar veel kennis hebt opgedaan bij de helpdesk – en wat IT-certificaten op zak hebt – kan je een volgende stap zitten. Je kan vaak doorgroeien naar de functie als voor vacature IT werkplekbeheerder. Je beheert werkplekken en houd je nog altijd bezig met het ondersteunen en adviseren van (eind)gebruikers. Als IT werkplekbeheerder ben je ook vaak bezig met het installeren van hard- en software. Het gaat om een mooie functie binnen de IT en ICT. Heb je ook als IT werkplekbeheerder de nodige ervaring opgedaan en wat aanvullende certificaten behaalt, bijvoorbeeld inzake Windows Beheer en Microsoft Office, dan is de kans aanwezig dat je door kan groeien naar de functie als IT systeembeheerder. Je krijgt direct veel verantwoordelijkheid, nu jij zorg moet dragen voor de gehele IT-infrastructuur. Omdat er zoveel verantwoordelijkheid bij komt kijken, kom je ook niet super veel IT vacatures voor de functie als IT systeembeheerder tegen. Ervaring en certificaten zijn key, waardoor het een goede functie is om naartoe te groeien. Het kan ook andersBenadrukt moet wel worden dat elke organisatie anders is. Zo kennen veel organisaties binnen de IT en ICT bijvoorbeeld helemaal geen werkplekbeheerder. Deze tussenstap kan je dan bij het doorgroeien overslaan. Uiteindelijk moet het erop neerkomen dat je thuis bent in veel aspecten van IT en ICT en dat je hieromtrent de nodige certificaten kan overleggen. Ook bij vacature IT systeembeheerder ben je echter nog niet uitgeleerd. Veel IT systeembeheerders kiezen ervoor om nog wat extra specialisatie aan te brengen in hun carrière, bijvoorbeeld op het gebied van security of cloud computing. |
https://hello-professionals.nl/ |